torsdag 19. mars 2009

Førr ei dame som Siv

Da jeg var liten hendte det at vi kalte hverandre "potitt" og "brunost" på skolen. Det var med et lurt smil om munnen og fullstendig blottet for onde intensjoner. Lite visste vi da om debatten som skulle dukke opp noen år seinere. Jeg tror ikke noen av oss ville sagt verken potitt eller brunost om vi hadde visst at Siv Jensen skulle kaste seg på bølgen.

Jeg kunne ment mye om Siv og hennes parti. For å være ærlig gjør jeg det også, men det får da være grenser for hvor mye man skal kommentere på en og samme gang. En ting det imidlertid må være greit å komentere er Siv Jensens menneskesyn. Gang på gang skinner det igjennom at hun mener det er en fundamental forskjell på folk utifra hvilken etnisk, kulturell eller religiøs tilhørighet man har. På mange måter er hun Martin Luther King sitt motstykke. Der hans bevegelse var bygget på at den du er er hva du gjør og hvordan du oppfører deg, sier hun det stikk motsatte; du er den jeg fordømmer deg til å være.

Når 51 % av de spurte i en undersøkelse VG har gjort idag svarer at radikal islam er en reell terrortrussel i Norge, blir jeg frista til å snu litt på spørsmålene som ble stilt i undersøkelsen. Hva med å stille spørsmål som: Har du noengang snakket med noen du opplevde som en ekstrem islamist? Hva er islamisme eller har du noengang vært redd for terror? Da tror jeg svarene ville vært ganske annerledes. Jeg ville heller stilt spørsmålet: Mener du Siv Jensen og andre politikere som uttaler seg om islam bidrar til å skape en frykt som egentlig ikke er reell?
Det gjør meg eitrende forbanna at alle skal kaste seg med i denne type debatter, uten å ha noen som helst kunnskap om hva det egentlig er snakk om. Selv er jeg verken religions - eller rakettforsker, men jeg påberoper meg da heller ikke å være det. Når var det Siv fikk sånn peiling på islam? Og når var det islam blei så forferdelig farlig?

Det er mulig Siv skaffer seg en stemme eller to på å si den type ting. Det er nå en sak. Det som provoserer meg mest er hvordan takhøyden for hva det er greit å si i det offentlige rom bare ser ut til å øke for hver eneste gang noen kommer med denne type utspill. Når var det ekstrem islam blei et så stort problem i Norge? Hva skjedde med å diskutere frafall i skolen, at folk mister jobben og at kloden snart går i lufta på grunn av klimaendringene? Det er neppe tilfeldig at Fremskrittspartiet er sånn på banen med islam - utspillene sine om dagen. Hvis de ikke hadde satt i gang sirkuset, ville noen andre gjort det. Men da hadde det isteden handla om miljø og finanskrise. Og da veit vi hvem som ikke har løsningene på utfordringene. Det er ihvertfall ikke Fremskrittspartiet.

Jeg minns en bevegelse jeg har lært om i nyere historie da jeg gikk på skolen som gjorde mye av det samme. De satte et helt folk i samme bås og kalte de for drittsekker. Ja, noen var helt sikkert drittsekker. Alle folk har jo drittsekker. Men det er da ærlig talt ikke sånn at selvom en danske er dum, så er alle det? Og det er da ikke sånn at en drittsekk, som tilfeldigvis også er kristen, så er alle andre kristne drittsekker? Felles frykt samler, er det noe som heter. Det har Siv åpenbart fått med seg. Hvis det fantes en pris man kunne dele ut til den som var best på avledningsmanøvre, ville prisen gått til Siv. For makan til dame skal en leite lenge etter.

3 kommentarer:

  1. Stakkars Bernna! Du vil kale islam for en religion...

    Islam,som nazisme, er en idelogi. Dødens ideologi. Det er bare muslimene som kan ta fostre fra en gravide kvinne , så pytte den i ovnen. Det er bare muslimene , for å skremme folk, kapper hoder, så pynter med dem lysstolpene.

    De tror at de (Nordmenn)er trygge...de tar så feil. Se rundt dem, hvor mange allah mudjahidine du finner i Oslo(lett å gjenkjenne dem, med skjegg og spesiell klær). Tenke deg dem med øks over små barn....

    Den dagen muslimene skal viser deres sann ansikt, jeg er rede at det er for seint til å våkne.

    SvarSlett
  2. Ironisk kommentar North Africa... Det Hitler gjorde, var å legitimere overgrep og massedrap mot et helt folk, ved å gjøre dem til alles felles fiende. Religion var en stor del av dette, i og med at det var en religiøs gruppe... Nemlig jødene.

    Så spør jeg deg da derfor hva for utgangspunkt du har til å uttale deg om Islam. Hvilken historisk kunnskap har du om Islam, hva vet du om Islam som system, som institusjon, som religion og som organisasjon? Du har helt rett i at det finnes ytterliggående krefter i Islam, men disse er i utrolig små tall i forhold til størrelsen.

    I dag finnes det 40 stater med muslimsk flertall i verden. Av disse er kun 4 islamistiske stater! Om det er slik at muslimene virkelig ønsker verdensherredømme, og det er en reel trussel om at muslimene skal ta over Norge... Hvorfor har de da ikke tatt makten i de øvrige 36 landene de har flertall? I de samme landene er også makteliten muslimer, alikevel ingen Sharia, ingen Jihad...

    Din kunnskap om Islam viser veldig godt hvor farlig Siv Jensen og du er for vår sikkerhet. Radikalisering og ekstremisme er et barn av fordommer og stigmatisering. Er det noe som hjelper ekstremistisk islam, så er det mennesker som deg, som sier at vi har noe å frykte.

    SvarSlett
  3. NA: Du tar feil. Det finnes like mange rettninger av Islam som alt annet.

    Hva med sufiistene? Hva med homofile imamer?

    Det er faktisk slik at det finnes godt over 40 land med muslimsk majoritet i verden. 4 av disse er islamistiske, Iran, Saudi-arabia og to jeg ikke husker i farta. Noen har islam som statsreligion, mens majoriteten består av sekulære stater som Syria. Om det er slik at muslimene ønsker makt for å ødelegge islams fiender, hvorfor begynner de ikke der de har egne land? Hvorfor har for eksempel ikke Syria Islamundervisning på skolen, når landet består av 85% muslimer? Hvorfor tar de vare på kristne kulturminner, og bruker enorme summer på utgravninger årlig for å finne og avdekke fler? Å gå på gaten i Damaskus er et eventyr. Noen få titalls mil unna grensen til libanon og palestina finner man muslimske og kristne side om side, noen i burka mens andre går i kort skjørt i et land med muslimsk majoritet. Det selges alkohol i butikkene... De kristne har fullstendig lov til å lage vin (som forøvrig er den beste jeg har smakt noensinne), og alle har like rettigheter. Islam er på ingen måte noe annet en kristendommen. Bygget på det samme idegrunnlaget. Leser du mosebøkene finner du minst like mye oppfordring til vold som du finner i koranen.

    SvarSlett